Startpagina   Partners   Training   Hulpmiddelen   Artikelen   Columns   Boeken   Courseware 
Bob Swart (aka Dr.Bob)
Review Delphi Developer's Guide to OpenGL

Deze keer weer eens een Delphi boekbespreking. Niet specifiek boeken over Delphi 5; daar zijn er naar mijn beste weten pas twee van uit (Mastering Delphi 5 van Marco Cantů en de Delphi 5 Developer's Guide van Steve Teixeira en Xavier Pacheco). Nee, we gaan een boek bekijken dat zich op een randgebied van Delphi bevindt, namelijk Delphi Developer's Guide to OpenGL. Aan het eind van deze bespreking komen nog even een paar gerelateerde boeken kort aan bod die reeds verschenen zijn (of binnenkort zullen verschijnen).

Delphi Developer's Guide to OpenGL, geschreven door Jon Q. Jacobs en wordt uitgegeven door WordWare, een van de laatste uitgevers die nog op regelmatige basis Delphi boeken uitbrengt (in ieder geval meer dan één of twee per jaar).
Het boek begint met een definitie van OpenGL: wat het is, en wat het niet is. Leuk, maar aangezien OpenGL een specifieke soort graphics is, vermoed ik niet dat er mensen zijn die dit deel van het boeken zullen lezen en nog niet weten wat OpenGL is. Hooguit als ze het boek in de boekhandel doorbladeren (maar dan lees je meestal de achterkant, en die geeft ook al duidelijk aan waar het boek over gaat). Het boek gaat dus over de OpenGL graphics bibliotheek onder Windows - de 32-bit versie van Windows, dus Win95, Win98 en WinNT (ik kan nog niet met zekerheid zeggen of alles zonder problemen ook onder Windows 2000 draait). Overigens bevat Delphi vanaf versie 3 al een import unit voor de OpenGL 32-bit DLL, dus in principe compileert de source code zonder problemen met Delphi 3 of hoger - en voor Delphi 2 kun je een import unit vinden op het internet, zoals ook in het boek aangegeven.
Het boek begint echt van voor af aan - wat betreft OpenGL programmeren in Delphi dan. Voorkennis van graphics programmeren is dus niet nodig - interesse is wel gewenst, anders kan het boek je vast niet tot het eind boeien. De vijftien hoofdstukken hebben ieder een eigen onderwerp - doelstelling haast - en zo leer je met kleine stapjes programma's te maken die de mogelijkheden van OpenGL benutten. Van eenvoudige 3-D plaatjes met beginnend perspectief tot textures, bitmaps en bewegende beelden. Als je eenmaal een paar hoofdstukken bezig bent is het verbluffend wat je al allemaal kunt met OpenGL. Ook al zijn de voorbeelden in het boek niet al te complex, het is alleen je eigen fantasie die de toepassingen daarbuiten kan tegenhouden. In het boek wordt stap voor stap, met stukjes code en af en toe een plaatje, uitgelegd wat je moet doen om welk effect te sorteren. De source code listings zijn afgedrukt gebruikmakend van syntax highlighting (dus een vette begin en end, etc). Dit is handig bij het lezen. Een nadeel is dat zo ongeveer alle source code is afgedruk (ongeveer de helft van het boek), wat toch wel wat overdreven aandoet. Zeker omdat de volledige source code ook op de CD staat.
Het boek telt 465 pagina's en bevat een CD-ROM met daarop zoals gezegd o.a. de source code van het boek. De index van het boek - 11 pagina's - is uitgebreid maar niet uitputtend. Mede daarom bevat de CD-ROM de platte ASCII versie van ieder hoofdstuk (en de losse plaatjes die erbij horen), speciaal voor wie het boek in een tekstverwerker of iets dergelijks wil halen om er zelf - electronisch - in te zoeken. Het enige wat nog ontbreekt is het boek in WinHelp formaat (zoals bijvoorbeeld bij de Tomes of Delphi boeken wel is gedaan), maar nu de tekst zelf beschikbaar is, is dat laatste niet zo moeilijk meer te doen natuurlijk. Tot slot bevat de CD een HTML pagina met daarop enkele links naar Delphi en OpenGL resources op het internet. Erg handig voor wie zelfs na dit boek nog meer wil weten en experimentern met OpenGL.

De conclusie zal duidelijk zijn: wie ook maar iets met Delphi en OpenGL van plan is te doen doet zichzelf er een groot plezier mee dit boek te kopen. De prijs is niet mis - bijna 50 dollar (en de dollar staat flink hoog), maar bij Amazon kun je nog altijd wel wat korting krijgen.
Een gerelateerd boek dat inmiddels uit zal zijn, is Delphi Graphics and Game Programming Exposed van John Ayres (ook uitgegeven door WordWare), dat over DirectX gaat. Dus niet alleen graphics, maar ook geluid, joysticks, etc. Daarnaast blijft de Tomes of Delphi 3: Win32 Graphical API van John Ayres en anderen natuurlijk het basiswerk voor graphics werk met de Win32 API zelf. Ook deze laatste is uitgegeven door WordWare. Het enige niet-WordWare boek dat zich serieus met deze zaken bezig heeft gehouden is Delphi 2 Multimedia Adventure Set van de Coriolis Group, dat echter nergens meer te krijgen is.


This webpage © 1999-2005 by webmaster drs. Robert E. Swart (aka - www.drbob42.com). All Rights Reserved.